احیای پروژه خط آهن چین قرقیزستان ازبکستان

 برخی منابع خبری از توافق میان کشورهای چین، قرقیزستان و ازبکستان درباره   احیای پروژه خط آهن چین قرقیزستان ازبکستان خبر دادند.

طبق گزارش منتشر شده از سوی شینهوا خبرگزاری رسمی دولت چین، این احتمال وجود دارد که پروژه خط آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان که مدت‌ها متوقف بوده است، بار دیگر احیا شود.

براین اساس روسای جمهور این سه کشور قرارداد احیای این پروژه را در یک اجلاس مجازی امضا کردند که جزئیات مربوط به آن تاکنون اعلام نشده است.

این قرارداد یک زیربنای قانونی محکم برای ساخت این پروژه محسوب می شود.

از سوی دیگر در بیانیه دولت قرقیزستان اینچنین آمده است که، سه کشور در مورد اصول زیربنایی و مکانیزم‌های عملیات که شامل تامین مالی، ساخت و ساز، عملیات و نگهداری خط آهن می‌شود به توافق رسیده‌اند.

رئیس جمهور ازبکستان در بیانیه‌ای ضمن اشاره به پیامدهای این طرح در آینده تاکید دارد که این خط آهن به کشورهای ما اجازه می‌دهد وارد بازارهای بزرگ جنوب آسیا و خاورمیانه از طریق کوریدور افغانستان شوند.

گفتنی است، شرکت کنندگان در این اجلاس مجازی اشاره‌ای به هزینه پروژه و زمان آن نکرده‌اند.

از سوی دیگر رئیس جمهور چین نیز تاکید کرده است که شرکت‌کنندگان این پروژه باید هرچه زودتر آن را به اتمام برسانند.

گفتنی است، مسیر این خط راه آهن از کاشغر در غرب چین آغاز و به شهر اندیجان ازبکستان می‌رسد و در این بین از تروگارت، ماکمال و جلال آباد قرقیزستان می‌گذرد و به نظر می‌رسد هزینه ساخت این خط آهن تا امروز بزرگترین مانع برای آغاز آن بوده است.

تصمیم ساخت این خط آهن بیش از 20 سال پیش گرفته شده و حال در این قرارداد جدید هم مسئله تامین مالی چندان واضح نشده است.

تکمیل این پروژه 8 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

 

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود